יום שלישי, 22 ביוני 2010

אמנית אורחת: בטי-סו מת'יוז.


העולם מלא באמנים מוכשרים. אבל בעיניי, המעניינים ביותר הם אותם אמנים שיוצרים כנגד כל הסיכויים והציפיות. אלה שנולדו בשכונה הלא נכונה, למשפחה הלא נכונה ולעתיד לא מבטיח ולמרות זאת, מתעקשים להגשים את היעוד שהגורל הועיד להם: ליצור.

כזו היא בטי-סו מת'יוז (בתמונה), אפרו-אמריקנית בת שישים ואחת האמניות המעניינות ביותר בזרם האאוטסיידרס האמריקני. בטי-סו נולדה באלבמה למשפחה ענייה ומרובת ילדים. היא נאלצה לעזוב את בית הספר לאחר שמונה שנות לימוד, כדי לעזור בפרנסת המשפחה. חייה היו רצופים בעבודות דחק ובגידול ילדים והיא עדיין עובדת כיום כשרתית בחנות כלבו.

בטי-סו החלה לצייר בגיל שלוש ולאורך השנים, המשיכה ליצור ככל שהזמן וצורכי הפרנסה איפשרו לה. היא ידועה בחיתוכי הפח (tin cut-outs) הצבעוניים שלה, מהם היא יוצרת דמויות של גברים, נשים, תינוקות ובעלי חיים. וכפי שהיא מתארת במילותיה שלה: "האנשים האלה נשארים בראש שלי ואני חושבת עליהם כל היום. אז אני מציירת אותם (על לוח פח -ש.א.), חותכת אותם וצובעת אותם. ואז מגיע לי רעיון חדש ואני צריכה לעשות עוד ציור כדי שילך לו לדרכו".  

עבודותיה של בטי סו נראות ילדותיות במבט ראשון, אך אל תטעו: יש לה עין חדה והיא מפליאה ביצירת דמויות בתנועה.  האנשים ובעלי החיים של בטי-סו הם בעלי נוכחות וחיים משלהם. ויש בהם את אותו רכיב סודי, שהופך אותם לחד פעמיים. 

ההצלחה האמנותית התדפקה על דלתה של בטי-סו בגיל מבוגר. בשנים האחרונות, עבודותיה זוכות להכרה גוברת ומוצגות במיטב הגלריות ותערוכות האאוטסיידרס.  לפני שנה, היא נכללה ברשימה של אמנים מובילים, בספר חשוב שנכתב על יוצרים אינטואיטיביים.

וזה מאד מגיע לה.



































אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה